Social Media: Instagram

Instagram wordt gebruikt om mooie plaatjes en sfeerbeelden te creëren. Uit het rapport van het Nationale Social Media onderzoek (2017) blijkt dat 3,2 miljoen Nederlanders gebruik maken van Instagram, waarvan 1,5 miljoen dagelijks. Ten opzichte van 2016 is Instagram bij gebruikers flink gestegen! Instagram is voornamelijk populair en groeiend onder jongeren t/m 19 jaar. Ook ik gebruik dagelijks Instagram en volg hierop inspirerende mensen en bedrijven. Je komt echt de mooiste plaatjes tegen!


Wat is Instagram?

Volgens Radar (2017) is Instagram een app waarmee je foto’s kunt bewerken en delen. Daarnaast heb je ook “Instagram Stories”, hierbij kun je foto’s en filmpjes delen die na 24 uur weer verdwijnen. Tot slot zijn er ook nog hashtags, dit zijn woorden die je bij een foto toevoegt. De foto komt dan terecht in een overzicht met foto’s die dezelfde hashtag gebruiken. Echter kan dit alleen wanneer je profiel openbaar is. Dus stel voor, tijdens mijn bruiloft wil ik dat iedereen dezelfde hashtag gebruikt zodat alle foto’s heel makkelijk weer terug te vinden zijn.

Hieronder worden aantal tips gegeven door Reiding hoe je het beste je Instagram kunt inzetten.

Tip 1: Creëer een esthetische feed

Volgens Reiding (2016) is het belangrijk dat je feed past bij het merk of de persoon die je wilt uitstralen. Daarbij dienen alle foto’s mooi bij elkaar te passen qua kleur. Stel een pallet op, en plaats vanuit dit pallet de mooiste foto’s. Het is ook mogelijk om een filter te plaatsen, bijvoorbeeld zwart-wit-, kleurrijk-, antiek- of vergrijzendfilter. Naast Instagram zelf, beidt de gratis app VSCO mooie filters aan.

Tip 2. Gebruik relevante hashtags

Relevante hashtags zijn hastashs die passen bij het account. Wanneer het account expliciet gaat over fashion, is het niet handig om de #food te gebruiken. Daarnaast kun je het beste je hashtags in een reactie plaatsen op je eigen foto, zodat ze niet storend in het bijschrift van de foto staan. (Reiding, 2016)

Tip 3. Maak gebruik van call-to-actions

Vraag om meningen, zet een Q&A in of zet meerdere projecten naast elkaar. Laat je volgers hun favoriete project uitkiezen of meedenken over een nieuw project. (Reiding, 2016)

PIN IT!

Tip 4: Wees persoonlijk

Het blijkt dat mensen graag een gezicht bij een bedrijf of post zien. Instagram-foto’s waar mensen op te zien zijn, ontvangen meer likes en reacties. Laat als bedrijf zijnde het gezicht achter het bedrijf zien. En regram foto’s van Instagrammers die aanwezig zijn bij een tentoonstelling of voorstelling. (Reiding, 2016)

Trend: Instagram Shopping:

Naast Pinterest gaat Instagram zich ook richten op het verkoopgedeelte. Wanneer je een leuk product van je merk ziet die je volgt, staat er vaak bij “link in bio”, je klinkt dan de biografie aan en klikt vervolgens op de link om naar het product te komen. Binnenkort hoeft dit niet meer en kun je met één simpele klik door naar het product om te kopen of meer informatie te bekijken. (Brand Watch, 2016)


Instagram is mijn favoriete social media kanaal en ik ben heel benieuwd wat de toekomst zal gaan brengen. Wil je meer weten over Instagram? Lees dan mijn interview met Amber van “The Social Good Girl“. Benieuwd naar mijn Instagram account? Check het hieronder!

 

Comments