Storytelling in superbowl campagnes

Storytelling is een ruim begrip waar veel over te vertellen is. Zowel vanuit de wetenschappelijke visie als vanuit de praktijkvisie zijn er verschillende benamingen over storytelling. Door te kijken naar de definities en meningen van verschillende onderzoekers komt het begrip storytelling duidelijk naar voren. De naam storytelling geeft het al goed weer; verhalen vertellen.


Verhalen vertellen is al zo oud als de mensheid en want wie kent niet de verhalen van gebroeders Grimm. Verhalen brengt structuur en waarde in het leven, de kern van het verhaal is hierbij de boodschap. Storytelling is niet alleen verhalen vertellen, een verhaal dat inspeelt op de emoties van je doelgroep geeft verbinding. Door de kracht van de storytelling kan een merk zich succesvol positioneren ten opzichte van de concurrent.

Corporate storytelling

Maar wat is nou een corporate story. Valentina (2015) definieert een corporate story als in intigrerend verhaal dat ervoor zorgt dat de doelgroep gemotiveerd en geïnspireerd raakt en daarnaast zorgt het voor betrokkenheid. De doelstelling van corporate story is dat het de koers bepaalt in een organisatie.

Digitale storytelling:

Dan heb je ook de digitale storytelling; een kort verhaal verteld in beelden. De kracht van digitale storytelling is dat het kort en duidelijk moet zijn. Je moet binnen twee a drie minuten op de hoogte zijn van het doel van het filmpje, of te wel de koers van de organisatie.

Een voorbeeld hiervan is het filmpje wat ik hieronder heb gemaakt voor een schoolopdracht. Het is een zelfverzonnen verhaal over het Efteling Hotel dat laat zien waar het hotel voor staat en de onderliggende emotie die ze willen overbrengen.

Om verhalen goed te kunnen vertellen is het belangrijk terug te gaan naar waar het allemaal begon. Storytelling begon allemaal met spannende sprookjes en werd vroeger gebruikt om de verschillende stammen te onderscheiden en wijheid te delen. Ina Vandewijzer vertelt in haar boek “Storytelling” dat er drie verschillende soorten verhalen zijn: de mythen, de sagen en de legenden. Deze drie verschillende verhalen kun je gebruiken voor de basis in het vertellen van je verhaal.  (Valentina. 2015)

De mythen

Bij mythen moet je wellicht denken aan goden en helden uit de geschiedenis. Deze verhalen worden gebruikt om hun eigen verhaal en bestaan te vertellen tegenover zichzelf en anderen. Het doel van mythen is om kennis en ervaringen generaties lang door te geven.

Sagen

Terwijl we bij mythen aan goden en helden denken uit de geschiedenis, denken we bij sagen aan volksverhalen van gewone mensen. Een sage wordt gezien als een sterk verhaal dat een spirituele gebeurtenis verklaart. Het verhaal wordt vaak overdreven vol met fantasie en bevat een historische kern.

Legenden

Dan is er tot slot de legenden. Dit is een volksverhaal over heiligen, mirakels en martelaars. In de hoofdrol speelt een heiligman of een heilig voorwerp de hoofdrol. Net als de sagen bevat het een historisch kern.

Hoe wordt storytelling gebruikt in commercials?

Wil je je commercial goed laten werken? Zorg er dan voor dat je vertrouwen en emotie bij je publiek opwekt. Daarnaast moet het verhaal ook een spannende laag bevatten, zodat je de aandacht van je kijker vast blijft houden. Wil je een goede storytelling commercial maken? Laat je dan inspireren in de volgende 5 elementen: (Valentina. 2015)

  • Karakters, waarmee de kijker of leze zich kan identificeren. Dit kan een mens, dier of object zijn;
  • Plot, in het verhaal gebeuren dingen die ergens toe leiden, er zit ontwikkeling in;
  • Conflict, die de actie stuurt. De hoofdpersoon moet een obstakel overwinnen;
  • Climax, het hoogtepunt, op dit moment wordt het probleem opgelost;
  • Emotie, zoals angst, trots, passie, geluk, liefde etc.;

PIN IT!

Al deze elementen samen zorgt voor goede storytelling.


Comments