Storytelling op je website

In deze blog vertel ik hoe je je “over ons” pagina op je website kunt verbeteren naar een heldenverhaal. Het is veel leuker om verschillende personages te beschrijven dan droge feiten, daarnaast onthoud je het spannende heldenverhaal veel beter. In ieder geval: storytelling werkt, maar hoe zet je dit in op je website?


De held in de corporate story

De eerste stap die je moet zetten in het schrijven van je “over-ons” pagina is de introductie van je hoofdfiguur. Dit wordt in de storytelling-termen ook gezien als de held van het verhaal. De held doet dappere dingen waardoor hij met zijn eigen kunde en kennis zichzelf verrast. Maar volgens de regels van storytelling hoeft het niet zo heldhaftig te zijn als bijvoorbeeld “Spartacus” of “Aragorn” in Lord of the Rings. Anti-helden worden ook gezien als held, en zelfs sukkeltjes in je verhaal kunnen de held zijn. Denk bijvoorbeeld aan “Dory” uit Finding Nemo of aan “Sneep” uit Harry Potter. (Desiree Battjes, 2015)

PIN IT!

Johnny Loco

Een goed voorbeeld van een bedrijf die zijn verhaal goed neerzet op de “over-ons” pagina is dat van Johnny Loco. Johnny Loco is een fietsmerk dat zich vooral focust op de branding van het bedrijf. Op hun pagina vertellen ze over een ontmoeting met ene Johnny Loco op warme middag op het station van Barcelona. Tijdens die ontmoeting vertelde Johnny Loco spannende verhalen en na een paar uur, fietste deze inspirerende man weer weg. Wat Johnny Loco heeft verteld blijft voor vele mensen een mysterie, maar heeft de harten van de eigenaren van het fietsmerk geopend. Uit het verhaal kwam na voren dat ze ieder moment van de dag moeten plukken! En met die visie is het bedrijf ontstaan. (Johnny Loco)

Tony’s Chocolonely

Naast Johnny Loco heb je ook het bedrijf Tony’s Chocolonely, die ieder chocolade liefhebber wel kent! Het bedrijf is opgezet door journalist Teun van der Keuken en hij brengt de slavernij binnen de chocolade-industrie onder de aandacht. Hij stapt met de zaak naar de rechter maar dit verloopt allemaal vrij moeizaam. Zijn doel is om zelf slavernijvrije chocoladerepen te produceren en met zijn programma “Keuringsdienst van Waarde” bereikt hij veel publiek. Uit de verkoopcijfers blijft dat slavernijvrije chocolade produceren mogelijk is én daarnaast is er ook nog markt voor! Op zijn “over-ons” pagina vertelt het bedrijf Tony Chocolonely hoe hij zijn reis heeft afgelegd. (Tony Chocolonely)

PIN IT!

Vincent van Gogh Museum

Het Vincent van Gogh Museum trekt storytelling door naar de gehele website. De website staat voor met interessante storytelling. Je kunt op verhalen klikken, foto’s, kunstwerken en vervolgens kun je weer doorklikken naar meer informatie. Super interactief dus! Op de website wordt verteld over zijn relatie met zijn broer, geliefden, zijn inspiratie en nog veel meer. Ze updaten hun website regelmatig waardoor je elke keer op een andere landingspagina komt met nieuwe verhalen!

PIN IT!

De theorie

Er is veel te vinden over het opstellen van een goed verhaal. In deze blog beschrijf ik de elementen die worden genoemd in het boek “The Hero with a Thousand Faces’ uit 1949 van Joseph Campbell. (Desiree Battjes, 2015)

  1. Een held met een missie: zorg ervoor dat je hoofdpersoon, ook wel de held in het verhaal, een missie heeft. Zoals de prins uit Doornroosje die zijn geliefde wil redden door de draak te doden;
  2. Een held met weerstand: de held moet wat weerstand krijgen, niet alles gaat hem gemakkelijk af;
  3. Een held met hulp: zorg ervoor dat de held hulp krijgt van een ander. Denk bijvoorbeeld aan het personage “Sam” uit the Lord of the Rings en om terug te gaan naar Johnny Loco, zonder de mysterieuze man in Barcelona was er geen Johnny Locco fietsmerk geweest;
  4. Een keerpunt in het verhaal: zorg voor een keerpunt in je verhaal, ten goede of ten kwade;
  5. Resultaat: zorg ervoor dat je verhaal eindigt met een behaald resultaat.

Feit of fictie

Wees voorzichtig in feit of fictie, schrijf je organisatiegeschiedenis in realiteit. Soms wordt het verhaal ook wat aangedikt: wat details die erbij zijn gekomen, kleuren, dingen weglaten, personages die bepaalde uitspraken maken, etc. Het hoort bij een goed verhaal, daar komen de mooie quotes vandaan die iedereen inspireert. Maar wees wel voorzichtig, je wilt wel als een betrouwbaar bedrijf overkomen. 

Comments