De samenvoeging van fysieke winkels en online winkels

In deze blog ga ik het hebben over e-commerce. Tijdens mijn minor “online marketing” hebben we het gehad over verschillende online marketing gebieden zoals affiliate marketing, Google Analytics maar ook over E-commerce. Wat houdt E-commerce nou in en wat zijn de laatste trends op dit gebied? Een van de grootste trend is dat de fysieke winkels en online winkels samen worden in één concept. Aan mij de taak om dit verder uit te gaan zoeken.

Wat is e-commerce?

Eerste ven naar de basis, wat is E-commerce? Volgens Marketingtermen is E-commerce een verzamelnaam voor aankopen die digitaal worden afgehandeld en dus online. Een voorbeeld hiervan is het kopen van nieuwe schoenen bij Zalando. E-commerce ontstond al in de jaren 70’, toen wisselden banken online geld in. Later begon het echt een term te krijgen door de opkomst van online shoppen en het wereldwijde web.

Fysieke winkels en online winkels worden één concept.

Dit vind ik een hele interessante trend. Bij mijn opleiding (CO IEMES) leren we heel erg in concept denken, dus het creatief denken. Ik kan ontzettend genieten van conceptwinkels die unieke spullen verkopen van kleine ondernemers en waarbij je ook nog een heerlijke verse muntthee kan drinken! Maar niet alleen kleine ondernemers nemen deze stap, ook voor de grote namen is het steeds aantrekkelijk om een “pop-up store” te beginnen of de producten te verkopen bij een “concept winkel”.

Zo begint Zalando een winkel in grote steden, zo schrijft de Telegraaf. Zalando zou graag winkels openen bij de grootste fans en dus in de grote steden.

Zalando wil het gaan neerzetten als iets unieks, gezien de online webshop zich voornamelijk online bevindt.

Zalando is al wel bekend met pop-up stores, maar dit ging om kledingstukken die geretourneerd waren en die je voor een prikkie kon kopen! Ze willen het nu anders gaan aanpakken. Maar niet alleen Zalando spreekt van een fysieke winkel, ook Coolblue en Neckerman hebben inmiddels al meerdere fysieke winkels geopend.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de impact van pop-up stores. Zo praat Retail Touch Points over pop-up stores die meer zijn dan alleen een trend. Consumenten verwachten dat een pop-up store een echte ervaring zal zijn en dus ook heel uniek. Ze zien de pop-up winkels als een speciale vorm van winkelen. De consumenten vinden daarbij het volgende belangrijk:

  • Unieke service/producten (39%)
  • Lokale producten (36%)
  • Prijsstelling (34)
  • Leuke ervaring (30%)

Betekenisvolle ervaringen neerzetten waarbij de klant centraal staat is binnen de marketing een steeds belangrijk onderdeel geworden. Op mijn opleiding bij Fontys ACI spreken we ook wel van een experience economy. Iemand die dat heel goed uitvoert zowel online als offline is onderneemster Sharon Hilgers. Sharon is eigenaresse van online webshop en inmiddels ook fysieke winkel My Jewellery. Ze heeft meerdere winkels geopend en onlangs ook een zaak geopend in Arnhem. Haar winkel is gericht op ervaringen: persoonlijk contact, mooie winkels met goed design waarbij je je thuis voelt en je kunt lekker wat drinken en kletsen onder het shoppen.

PIN IT!

Maar waarom kiezen grote webwinkels nu voor fysieke winkels?

Volgens Snelstart (2016) gaat het om de verandering van traditionele multi-channel naar cross-channelstrategie. En het openen van fysieke winkels neigt ondertussen naar de volgende strategie van omni-channel. Lees hier wat deze termen betekenen. De voordelen van een fysieke winkel voor webshopeigenaren zijn:

 

  • Een fysieke winkel kan als afhaalservicepunt worden gebruikt. Verzendkosten zijn namelijk hoog voor de webshop eigenaar. Dit zorgt ervoor dat de consumenten naar de winkel zelf zullen komen. Op deze manier kun je de consumenten verleiden om nog meer andere producten uit het assortiment te laten kopen, zowel online als offline.
  • De consumenten hoeven niet thuis te blijven om het pakketje in ontvangst te nemen ze kunnen wanneer het hun uit komt het pakketje ophalen.
  • De consumenten kunnen de bestellingen gratis retourneren door de producten weer in de winkel af te geven. Scheelt voor de eigenaar zelf ook kosten.
  • De consumenten kunnen ook naar de winkel gaan voor informatie, op deze manier onderhoudt je persoonlijk contact met de consumenten. Laat ze tegelijkertijd ook inschrijven voor de nieuwsbrief, zodat je ook online contact met ze blijft houden.
  • Iets fysieks kopen geeft meer emotie dan iets kopen achter een laptop, tablet, computer of telefoon. Zoals hierboven ook staat beschreven, gaat het steeds meer om de experience, oftewel de ervaring. Dit kun je zowel online als offline laten plaatsvinden en elkaar laten versterken. Een goed voorbeeld hiervan is My Jewellery en de Efteling.

Maar hoe kun je nou de resultaten hiervan zien?

Het artikel van Tadak Solars (2017) geeft hier het beste antwoord op: data. Online webwinkels worden gebouwd op data. Het is daarom ook niet voor iedere webshop weggelegd om een fysieke winkel te starten, het kost namelijk wel wat geld. Ook ABN AMBRO en CBW Mitex (2015) maakten in hun sectorrapport de volgende conclusie:

“Consumenten zijn helemaal niet bezig met kanalen. Ze willen zelf bepalen wat ze waar, op welke manier en op welk moment willen kopen. Puur online kopen heeft zijn beste tijd gehad. Klanten zijn in hun aankoopproces (van beslissen tot aanschaffen) niet volledig online te vinden. Cross channel (kanaalloos) winkelen, waarbij je online met offline winkelen combineert, heeft de toekomst. Klanten denken niet meer alleen in kanalen. Ze kopen wat ze nodig hebben, waar en wanneer ze dat uitkomt, onafhankelijk van tijd en plaats. Consumenten kopen bij ‘een merk’, in plaats bij via ‘een kanaal”.

PIN IT!


Ik vind dit een interessante conclusie, want wanneer ik naar de winkels kijk in mijn eigen woonplaats, zie ik toch dat er regelmatig winkels dichtgaan. En je hoort het ook van ondernemers zelf, dat ze toch kei hard aan het vechten zijn tegen de online wereld. De samenstelling van online en offline maakt het natuurlijk wel steeds aantrekkelijker. Ik moet het zelf ook bekennen, shampoo of douchegel kocht ik vroeger in de winkel maar ik koop het steeds vaker ook online. Ook Snelstart (2016) spreekt van een keerpunt in de strijd tegen de leegloop van fysieke winkels gezien online webshops steeds vaker een fysieke winkel kopen. Maar ook zijn er online webshops die op een andere manier op deze trend inspelen. Zo kun je bij de Albert Heijn je Bol.com bestellingen ophalen. Hoe makkelijk is dat, al je boodschappen bij één punt, de Albert Heijn en ophaalpunt Bol.com. Je kunt zelfs bij Bol.com voor een kleine meerprijs je pakketje dezelfde dag nog komen ophalen.

 

Comments