Brand archetypes

Zoals ik al in mijn eerdere blogs heb verteld ben ik dol op storytelling, branding en experience marketing. Ik ben gevoelig voor merken die weten wat ze willen, wat ze willen uitdragen en dit laten zien in alles: in hun product, communicatie, social media, winkels, gastenbeleving, noem maar op!Β Maar, het is niet voor ieder bedrijf makkelijk om een echt merk op te zetten en de een is er wellicht wat creatiever in dan de ander. Iedereen wil namelijk als een betrouwbaar, flexibel en deskundig bedrijf overkomen. Maar hoe spring je nou uit in hetgeen waar jij voor staat?


Als bedrijf zijnde kun je die reis gaan maken: wat is de persoonlijkheid van je bedrijf, de identiteit en welke strategie hoort daarbij? Als eerst kun je kijken naar de verschillende brand archetypes. Maar wat is nu eigenlijk precies een “brand” en wie zijn die verschillende “archetypes”?

Brand/merk:

Een brand zijn verschillende elementen bij elkaar die het bedrijf identificeren. Denk hierbij aan het logo, de kleursamenstelling en de slogans. Waarbij vroeger de kleuren van het merk maar een kleur was, heeft het tegenwoordig een diepere betekenis. Het moet emoties opbrengen en het bedrijf personaliseren.

Wat is een brand archetype?

Een archetype is een karakter met een bepaalde kernwaarden dat wordt uitgedragen binnen een merk. In totaal zijn er twaalf verschillende soorten archetypes. Vision One legt deze twaalf verschillende archetypes uit door middel van onderstaande afbeelding. Herken jij je in een bepaald type? Is dat hetgeen wat je wilt uitdragen binnen je bedrijf? Het archetype kan je helpen om je te ontwikkelen tot een echt merk. Waar sta jij voor en hoe draag jij dit uit naar anderen?Β Van onderstaande afbeelding ga ik een aantal archetypes benoemen waarvan ik vind dat ze eruit springen en ook goed hun identiteit naar de buitenwereld tonen.

PIN IT! Vision One

PIN IT!

1: the Innocent, the Dreamer of the Romantic

De waarde van the Innocent is dat het merk zich vrij en gelukkig voelt. Hun angst is om iets verkeerds te doen en daardoor ook gevaar te veroorzaken. The Innocent is zorgzaam en lief, denk bijvoorbeeld aan Wall-E uit de Pixar film. De strategie van dit archetype is dat het een duidelijke en persoonlijke communicatie leidt naar de consumenten toe, met een gemoedelijke sfeer en boodschappen die een lach op het gezicht geven. Een goed voorbeeld is dat van het bedrijf Nivea. Zij zijn echt een Innocent archetype. Dit laten ze zien in hun campagne “zonnepoppen”. Ze laten door middel van poppen aan kinderen zien wat het effect is van verbranden in de zon. Iets wat dus gaat om het verzorgen van jezelf.

NIVEA Zonnepoppen

NIVEA leert kinderen hoe belangrijk zonbescherming is. Maak nu bij Kruidvat kans op een NIVEA zonnepop. De poppen Max en Lotte kleuren rood in de zon. Tenzij je ze insmeert natuurlijk! 🌞

OpslΓ₯et af NIVEA pΓ₯ 16. maj 2017

2: the Hero, the Warrior

Deze type is natuurlijk niet te missen, komt zowel in ieder verhaal voor. De motivatie voor “the Hero” is om te bewijzen dat zij de beste en de krachtigste zijn. Ze zijn moedig en dapper maar kunnen soms doorslaan in arrogantie. De strategie van “the Hero” is om altijd vooruit te kijken op je consument, bedenk de oplossing voordat ze er zelf achter komen. Daarnaast gebruiken ze veel humor in hun advertenties. Een goed voorbeeld hiervan is Nike, die stoere en zelfverzekerde uitingen plaatst.

PIN IT! Sportnext

PIN IT!

3: The Regular Guy, the Everyman, the Good Guy

The Regular Guy wil graag het gevoel hebben dat hij of zij ergens bij hoort en deel uitmaakt van iets. Hun grootste angst is om alleen achter te blijven voor de gehele massa. Denk bijvoorbeeld aan de toespraak van Bilbo Bagins in the Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring. Ze zijn vriendelijk en empathisch. Hun strategie is voornamelijk om vertrouwen op te wekken door eerlijk te zijn en vooral niet te gek doen, lekker down-to-earth. Een goed voorbeeld is dat van het bedrijf Levi’s, zij gebruiken geen poes-pas, het enige wat ze willen uitdragen is dat ze goede spijkerbroeken leveren.

PIN IT! Ads of the World

PIN IT!

4. The Creator, the Artist, the Dreamer

Bij the Creator denk ik gelijk aan één type merk en dat is: Apple. The Creator is gedreven door het maken en produceren van nieuwe, fantastisch producten. Ze willen innovatief zijn en anderen inspireren. Creativiteit staat hoog in het vaandel. Dit is ook wat Apple probeert uit te dragen: creativiteit, innovatief en het beste op dat gebied.

5: The Rebel

The Rebel wil kracht en lef uitstralen, hun grootste angst is om die twee punten te verliezen. Voor dit type kun je bijvoorbeeld denken aan het karakter Lisbeth Salander uit deΒ Millenium triologie. Hun strategie is om ballen te hebben, die te tonen en soms een beetje brutaal en daarbij anders te zijn. Soms kunnen ze zelfs voor shockerende content zorgen, maar dat uiteindelijk wel de krant zal halen. The Rebel positioneert zichzelf als een alternatieveling binnen de mainstreem. Succesvolle bedrijven die deze rol aannemen zijn BNN, Dumpert, Looopings en GeenStijl.

PIN IT!

BNN

6: The Lover, the Dreamer, the Idealist

The Lover vindt het belangrijk dat er plezier is in hun relaties, werk en milieu. Hun angst is om niet geliefd te zijn bij anderen. Denk bij dit archetype aan mensen als Kim Kardashian. De strategie is voornamelijk gericht op het duurdere segment, het is een premium brand waardoor sommige doelgroepen de verleiding niet kunnen weerstaan. Ze promoten zichzelf als glamoureus met een sensueel laagje. Daarnaast kijken ze vanuit het focuspunt van de consument. Een voorloper is dat van het merk Dior, zij hebben een romantische uitstraling, gericht op het hogere segment. Dit vertalen ze ook door in hun fashion shows. Zo is het decor hiervan prachtig vormgegeven met frisse en natuurlijke bloemen en planten.

7.Β The Magician

Voor sprookjescijfer nummer 7 heb ik the Magican gekozen. The Magican wil de mooie wereld laten zien zoals die kan zijn en dit hoeft niet altijd realistisch te zijn maar juist graag fantasievol. De strategie is vooral het beΓ―nvloeden van de magie van het product en dient zowel fantasierijk als inspirerend te zijn. Ze richten zich voornamelijk op de individuele consument en zien ze niet als een groep. Daarnaast stimuleren ze de consument in het volgen van hun eigen instinct en gevoel. De Efteling is een goed voorbeeld van the Magican. Kijk onderstaande film en oordeel zelf.

Vanuit de verschillende archetypes kun je inspiratie halen om de identiteit van je bedrijf naar voren te laten komen. Welke kernwaarden vind jij belangrijk? Waar sta jij voor in je bedrijf? En wat wil je je consumenten meegeven? Ik hoop dat deze blog je heeft verdiept in de verschillende archetypes en je zal helpen bij het positioneren van je bedrijf.

Comments